Skip to Main Content

Metodologies d'organització de tasques

Què és GTD?

GTD (Getting Things Done) és un mètode desenvolupat per David Allen (Organitza't amb eficàcia), que permet recopilar totes les tasques del nostre dia a dia i gestionar-les perquè les fem en el moment precís i sense aclaparaments. Es podria traduir com aconseguir acabar les coses (entenent les coses com a activitats).

No és un mètode senzill i implica un canvi d'hàbits important; no obstant això, la part positiva és que es comencen a obtenir resultats des del primer dia.

Fases del mètode

Les cinc fases fonamentals del mètode són:

1. Recopilar. Hem de recopilar totes les activitats incompletes de l'àmbit personal i acadèmic; és molt important capturar el 100% de les coses incompletes, ja que GTD es basa en el principi d'alliberar la ment de les tasques pendents emmagatzemant-les en un lloc segur i específic, per així concentrar-nos en realitzar les tasques en lloc d'haver de recordar què és el que tenim pendent de fer.

2. Processar. Començarem a treballar sempre des del principi, processant un element cada vegada i amb el compromís de no retornar mai a la safata d'entrada cap element. Per a cada element, ens preguntarem si requereix alguna acció. Si un element requereix acció:

  • Si porta menys de 2 minuts, ho farem immediatament
  • Si no és tasca nostra, el delegarem a qui correspongui
  • L'ajornarem, col·locant-lo a les carpetes Proper / Projecte / Algun dia, per fer-lo en el moment adequat

Si un element no requereix cap acció, podem

  • Eliminar-lo (paperera)
  • Incubar-lo (algun dia / potser / arxiu de seguiment), si pot ser útil en el futur .
  • Arxivar-lo (material de referència / consulta), si és informació potencialment útil .

3. Organitzar. Organitzarem les tasques que esperen ser ateses segons la seva naturalesa:

  • Proper: accions que s'han de realitzar properament, en poc temps
  • Projecte: qualsevol resultat que requereixi més d'una acció per ser realitzat. Aquestes accions han de ser revisades periòdicament per assegurar que tot projecte té una propera acció associada a ell i que pot ser duta a terme.
  • En espera: tasques delegades a terceres persones, o esdeveniments externs que han de produir-se abans de seguir treballant en el projecte.
  • Algun dia / Potser / Futur: coses que ens agradaria fer però que no podem o no volem fer en l'actualitat.

4. Revisar. Periòdicament revisarem les llistes d'accions i recordatoris, les carpetes on es troben assignades les tasques. Com a mínim aquesta revisió la farem un cop al dia. Nosaltres decidirem quin és l'element més important que s'ha de dur a terme en aquest precís instant. Per no evitar les tasques més difícils o complexes, cal escollir l'acció segons l'ordre en què es troben a les llistes.

5. Fer. L'objectiu d'aquest mètode és facilitar la decisió sobre què hem d'estar fent en cada moment en funció de:

  • Les accions que podem fer en el context en què ens trobem (biblioteca, casa, etc.)
  • El temps que requereix cada acció i el que tenim disponible.
  • L'energia que requereix cada acció i la que tenim disponible

Eines GTD

Métode GTD en minuts

Exemple d'un diagrama de fluxe per processar i organitzar

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons