Quan Lleida va il·luminar Barcelona: les centrals hidroelèctriques: Els protagonistes

Frederick Stark Pearson

Enginyer nord-americà (Lowell, 1861 – oceà Atlàntic 1915).

Amb 54 anys havia fundat innumerables empreses pel continent americà, havia imaginat com havia de ser l’organització territorial de grans àrees metropolitanes, i havia enginyat, construït i operat algunes de les empreses elèctriques i de tracció més grans i importants del món, molts del sistemes elèctrics i de transport de les quals encara fan un ús més que remarcable a la societat al cap d’un segle.

La Barcelona Traction, Light&Power Company Limited va ser constituïda a 12 de setembre de 1911 a Toronto, sota la legislació canadenca, amb un capital social de 40 milions de dòlars, promoguda per Pearson, juntament amb un grup d’inversors canadencs. L’objectiu principal de l’empresa, era aconseguir l’electrificació de Catalunya i el monopoli elèctric mitjançant l’explotació hidroelèctrica dels rius de la conca de l’Ebre a Catalunya.

El 2 de maig de 1915, mor amb la seva dona en l’enfonsament del Lusitania a la costa d’Irlanda, quan es dirigia des de Nova York a Londres per assistir a una reunió per refinançar La Canadenca.

Imatge per unknown artists

La Barcelona Traction, Light&Power Company Limited

Reproducció d'un títol

Imatge per Jo mateix

Més informació:

Tarraubella i Mirabet, Xavier. “Barcelona Traction Y Su Labor En La Explotación Hidroeléctrica de Los Ríos Del Pirineo Leridano Entre 1912 Y 1935.” Simposio Internacional Globalización, Innovación Y Construcción de Redes Técnicas Urbanas En América Y Europa, 1890-1930 Brazilian Traction, Barcelona Traction Y Otros Conglomerados Financieros Y Técnicos. Barcelona: Universidad de Barcelona, Facultad de Geografía e Historia, 2012. Print.

Emili Riu i Periquet

Emili Riu i Periquet, polític i empresari fill de Sort, nascut el 1871 en una família humil, fou diputat i representant de la zona del Pirineu lleidatà en el congrés a Madrid. Era un senyor inquiet, viatger i visionari; fruit de la visita a diferents exposicions internacionals, en les quals s’exposava l’energia hidroelèctrica ( en ús especialment als països centreeuropeus) trobà que aquesta era la solució energètica per a Catalunya ja que és una regió rica en recursos hídrics; però ell especialment pensà en la zona lacustre de la vall Fosca, zona que coneixia a fons. Projectà una central hidroelèctrica per a l’aprofitament de la zona lacustre de Capdella. Per a realitzar tal empresa, molt cara, necessità el finançament de banquers i empresaris d’origen francès i suís , ja que els banquers catalans li negaren el finançament. Gràcies a aquest finançament, l’Emili Riu va poder crear, el novembre del 1911, l’empresa Energia Eléctrica de Cataluña, la qual construiria la central hidroelèctrica de Capdella.