Quan Lleida va il·luminar Barcelona: les centrals hidroelèctriques: Conceptes bàsics

Alta tensió:

Energia elèctrica molt elevada, des de 400.000 fins a 30.000 volts, amb la finalitat de reduir les pèrdues associades al transport d’electricitat a llargues distàncies.

Alternador:

Màquina destinada a transformar energia mecànica en elèctrica que genera corrent altern.

Ázoe:

És el nitrogen líquid. Entre altres coses es pot utilitzar per a la fabricació de fertilitzants i adobs.

Baixa tensió:

Xarxa que porta l’electricitat fins al punt de destinació perquè sigui utilitzada pel consumidor. És una tensió inferior a 1.000 volts.

Canonada forçada:

Conducció que transporta l’aigua des de l’embassament fins a les instal•lacions on hi ha les turbines.

Embassament:

Resulta d’emmagatzemar tota l’aigua que aflueix del territori sobre el qual està enclavat. La seva capacitat es mesura en metres o hectòmetres cúbics.

Generador:

Transforma l’energia mecànica de rotació de la turbina en energia elèctrica.

Línies de transport:

Xarxa elèctrica que porta l’energia des de la central productora fins al consumidor.

Presa:

És l’element que redreça el riu i atura l’aigua. El desnivell que implica s’aprofita per produir energia.

Transformador:

Màquina electromagnètica que permet augmentar o disminuir el voltatge o tensió del circuit elèctric mantenint la freqüència.

Turbina:

Transforma l’energia de l’aigua en energia mecànica. N’hi ha de diversos tipus: Hèlix o Kaplan, utilitzada en petits desnivells; Francis, en salts mitjans d’entre 5 i 100 metres, i Pelton, en salts elevats de 50 a 400 metres.

Volt:

Unitat de mesura del potencial elèctric. Els aparells domèstics i alguns d’industrials funcionen amb un voltatge de 380 o 220 volts.

Watt:

És la unitat de potència.