Escoles rurals: un món d'aprenentatge: Montserrat Dalmases: un doll d’imaginació

Maria Montserrat Dalmases i Orobitg (1924-2017), mestra

Maria Montserrat Dalmases i Orobitg va néixer el 8 d'octubre de 1924.

Va començar la seva tasca docent com a interina a petits pobles com La Tallada (la Segarra) o Castellar de la Ribera (el Solsonès). Per un seguit de casualitats, l'any 1958 va anar a parar al nucli de Claravalls (Urgell), on va disposar d'una escola per ella sola però sense cap mena de recursos ni directrius clares. Això li va permetre gestionar la seva pròpia escola, fer i desfer a la seva manera i fer ús dels seus propis mètodes i materials. Premiada amb la medalla d'Alfons X el Savi, està considerada una pionera de la innovació pedagògica a l'escola rural.

Morí el 14 de gener de 2017 a Tàrrega.

By: Biblioteca i Documentació

El fons

El fons de la Maria Montserrat Dalmases està format per tot un conjunt de materials, pensats i elaborats per ella mateixa, amb l'objectiu d'afavorir l'aprenentatge autònom dins un espai específic de l'aula que ella va anomenar “l'aula de jocs”.

El material està dissenyat per treballar la lectoescriptura en els primers estadis d'aprenentatge, la matemàtica (la lògica, el raonament, la geometria). Els seus materials també permeten treballar la descoberta del propis cos i de l'entorn, l'observació, les emocions i el llenguatge a partir de diferents centres d'interès i en els diferents nivells d'aprenentatge. Tot això amb un material inèdit preparat per l'aprenentatge a partir del joc.

Anys del fons: Finals de la dècada de 1950 - principis de la dècada de 1960

Data d'ingrés: 2013. Donació mitjançant conveni entre Montserrat Dalmases i la Universitat de Lleida el 17 d'octubre de 2013, dins el marc del programa de Coordinació dels Estudis i la Innovació de l'Escola Rural (CEIER).

Llibres

Consells:

Sapigueu aprofitar tots els espais d’autèntica llibertat que el món que us toca viure us anirà oferint

Defenseu amb valentia allò que en el fons de vosaltres mateixos heu descobert que és veritat

Si heu descobert la il-lusió i el goig per educar els nens i les nenes, no hi renuncieu mai

Penseu que la vostra formació sempre formarà part de l’eix central de la vostra vida. És per això que goso recomanar-vos que no renuncieu mai al dret de treballar en alguna cosa que us faci feliços.

M. Antònia Canals, mestra

I vet aquí un gos i vet aquí un gat,

aquest conte s'ha acabat

I vet aquí un gat i vet aquí un gos,

aquest conte s’ha fos

Patim, patam, patum,

homes i dones, del cap dret.

Patim, patam, patum,

no trepitgeu en Patufet

Sóc a la panxa del bou,

que no hi neva ni plou.

Quan el bou farà un pet,

sortirà en Patufet

I conte contat, ja està explicat.

Que tot això és mentida i és ben veritat

Catacric, catacrac,

el conte s'ha acabat

I van viure feliços