Competències informacionals (curs 2018-19)

Introducció

Les estratègies generals de cerca

La forma més fàcil de cercar informació de manera electrònica és introduir un parell de paraules clau al quadre de cerca del recurs i veure el tipus de resultats que aconseguiu. No obstant, aquesta estratègia sovint es tradueix en molt pocs, en massa o en resultats irrellevants.

Per tal de recuperar els resultats més rellevants, és recomanable que seguiu una estratègia de cerca, que consisteix en traduir les paraules clau del vostre tema de cerca en el llenguatge del recurs, cercador o base de dades que estigueu consultant. En l'estratègia de cerca es poden utilitzar moltes tècniques, com els operadors booleans, els símbols de truncament, els comodins o la cerca per frase.

Més informació: biblioguia Recursos per al Treball Final de Grau (TFG) i de Màster (TFM)

Com trobar llibres?

Els llibres estan disponibles tant en format imprès com en electrònic. Els llibres:

• acostumen a ser fonts d'informació de rigor
  • poden proporcionar la informació completa sobre una matèria
  • poden contenir referències i bibliografies
  • poden estar escrits per un autor o estar editats amb contribucions d'autors diferents

Com trobar articles de revista

Les bases de dades són recopilacions de publicacions de contingut científico-tècnic, com articles de revista, llibres, tesis doctorals, actes de congressos, etc, de contingut temàtic, que tenen com a objectiu reunir tota la producció bibliogràfica possible sobre una àrea de coneixement.

Per exemple, Medline és una base de dades que recopila tot el que es publica a nivell mundial sobre Medicina. Si un investigador necessita saber què s'ha publicat sobre un tema que li interessi, pot localitzar aquesta informació buscant a la base de dades que existeixi sobre la seva àrea d'investigació. Per totes les àrees científiques existeix alguna base de dades especifica o almenys alguna de multidisciplinar.

La vida sense Google

Què és la "literatura grisa"?

"Conjunt de documents de tiratge limitat i circulació restringida que no es poden obtenir a través dels canals habituals de venda" ; (Termcat)

Pot incloure:

• Les tesis doctorals i les dissertacions
  • Les ponències i les actes de congressos
  • Els informes d'investigació
  • Els documents del govern

Què és la normativa tècnica?

Les normes o estàndards són documents que recullen especificacions tècniques d'aplicació voluntària pel desenvolupament d'una activitat industrial, econòmica, etc. en condicions d'adequada homogeneïtat, compatibilitat, seguretat i qualitat per tots els afectats: empreses, professionals i consumidors.

Font: MARTÍNEZ, L.J. (2013). Cómo buscar y usar información científica, guía para estudiantes universitarios

Què són els textos legals?

Són documents normatius de caràcter obligatori, aprovats pels poders públics en ús de les seves atribucions i d'acord, en última instància, amb la configuració de l'Estat de Dret, al vèrtex del qual hi ha la Constitució i els tractats que articulen el Dret Internacional.