Biblioteca i Documentació (BiD) facilita a la comunitat universitària activitats formatives i itineraris amb l'objectiu de conèixer els serveis, recursos i adquirir habilitats i competències informacionals necessàries per localitzar, reconèixer i avaluar la informació més idònia i utilitzar-la de la manera més eficient. Són habilitats i competències comunes a totes les disciplines, a tots els entorns d'aprenentatge i a tots els nivells d'educació.
BiD està compromesa amb la formació d'usuaris com una de les seves funcions principals i com a part essencial de la seva responsabilitat dins la comunitat universitària. La formació d'usuaris es coordina des de l'Àrea de serveis als usuaris, el grup de treball de formació d'usuaris acorda la planificació del curs acadèmic, proposa noves activitats i iniciatives i les biblioteques organitzen activitats formatives.
El Pla de Formació d'Usuaris s'emmarca dins el Pla d'Actuacions 2016-2020 de BiD i del programa en Competència digital de REBIUN (Red de Bibliotecas Universitarias)
Donar a conèixer els serveis i recursos de les biblioteques i facilitar l'adquisició d'habilitats per localitzar la informació més idònia i utilitzar-la de la manera més efectiva.
1. Realitzar el pla de formació d'usuaris | Gener 2019 |
2. Implementació i posada en marxa el programari per gestionar les activitats formatives i els calendaris de formació | Gener-febrer 2019 |
3. Preparar i impartir la matèria transversal semipresencial adreçada a estudiants de grau i postgrau, impartit a través el campus virtual | Febrer-març 2019 |
4. Impartir activitats formatives adreçades a estudiants de doctorat a través de l'Escola de doctorat | Maig-juny 2019 |
5. Impartir activitats formatives adreçades al PDI a través de Formació del professorat universitari | Març-maig 2019 |
6. Impartir activitats formatives adreçades a estudiants de grau i postgrau | Octubre-juny 2018/19 |
Indicadors qualitatius i quantitatius:
Les activitats formatives van adreçades a estudiants de grau, estudiants de postgrau, personal docent i investigador i altres usuaris externs. Les activitats s'adapten a les necessitats dels diferents usuaris.
Les activitats formatives les imparteix el personal de les biblioteques de manera presencial i/o semiprencial. Es combinen les sessions expositives amb les activitats pràctiques.
Tipologia d'activitats formatives:
BiD podrà emetre certificats d'assistència per les activitats formatives organitzades per les biblioteques.
La difusió de les activitats formatives es realitza des de l'Àrea de col·lecció i difusió i des de les biblioteques, en coordinació amb el grup de xarxes socials.
L'activitat de formació i el cartell de difusió que elabora cada biblioteca s'inclou al programa de gestió de la formació, i s'utilitza per fer difusió a través de diferents canals: la pàgina web de BID, les xarxes socials, el Campus Virtual, les pantalles infovídeo de les facultats i el correu electrònic als coordinadors de grau o de l'assignatura.
L'objectiu de l'avaluació de les activitats formatives és la millora continua. L'avaluació de les activitats és realitza per diferents vies: estadístiques d'assistència, indicadors relacionats amb la formació i els materials de suport. I també mitjançant l'enquesta de satisfacció de les activitats de formació
Activitat formativa semi presencial adreçada a estudiants de grau: Matèria transversal (2 crédits ECTS)
Objectiu general:
Competències informacionals curs 2018-2019
Proporcionar als estudiants els coneixements, les habilitats i les conductes que li permetin trobar, organitzar, avaluar i utilitzar la informació pertinent per als seus treballs acadèmics.
Objectius específics:
• Identificar i analitzar la necessitat d'informació
• Reconèixer les fonts d'informació i analitzar la seva pertinença
• Construir les d'estratègies de cerca • Valorar els resultats obtinguts seguint criteris de qualitat, fiabilitat i pertinença
• Organitzar i gestionar la informació i usar els gestors de referències bibliogràfiques
• Reconèixer els principals formats per fer citacions bibliogràfiques
• Fer un ús ètic i legal de la informació
• Compartir la informació i treballar de manera col·laboraria amb les eines que ofereix la Web 2.0
Continguts
1. Metodologies d’organització de tasques
2. Com buscar informació especialitzada
a. Fonts d’informació especialitzada
b. El procés de cerca
c. Les guies temàtiques
d. Citar les fonts utilitzades
e. Els gestors de referències bibliogràfiques
3. Com avaluar la informació
4. Accés obert, drets d’autor i llicències obertes
5. Presentació de treballs acadèmics
Metodologia
S’aplicarà una metodologia d’aprenentatge cooperatiu per tal de promoure la reflexió personal, la comunicació i la posada en pràctica de la teoria.
Es farà una presentació dels diferents temes i es faran exercicis que serviran per posar en pràctica l’exposició, per encetar diàlegs entre els assistents i per aclarir dubtes.
Materials de suport La biblioguia de Competències informacionals.
Activitat formativa adreçada a PDI
Objectius:
Els indicadors bibliomètrics, els índexs de cites i el factor d'impacte són eines necessàries per a l'avaluació i l'acreditació de l'activitat investigadora, procés que duen a terme l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), l'Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA), el Ministeri d'Educació, Política Social i Esport i la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora (CNEAI). Així mateix, els sistemes d'identificació d'investigadors han esdevingut eines imprescindibles per a la recerca.
En aquest taller es pretén:
Continguts
Metodologia
Es combinaran les sessions expositives amb activitats pràctiques per part dels assistents.
Materials de suport
Les biblioguies següents:
Activitat formativa adreçada a PDI
Objectius:
Els indicadors bibliomètrics, els índexs de cites i el factor d'impacte són eines necessàries per a l'avaluació i l'acreditació de l'activitat investigadora, procés que duen a terme l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), l'Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA), el Ministeri d'Educació, Política Social i Esport i la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora (CNEAI). Així mateix, els sistemes d'identificació d'investigadors han esdevingut eines imprescindibles per a la recerca.
En aquest taller es pretén:
Continguts
Metodologia
Es combinaran les sessions expositives amb activitats pràctiques per part dels assistents.
Materials de suport
Les biblioguies següents:
Activitat formativa adreçada a estudiants de grau, postgrau i PDI
Objectius:
Continguts
Mendeley és una eina que permet gestionar referències bibliogràfiques combinant un entorn web amb una aplicació d'escriptori. A més, incorpora funcionalitats de la web 2.0 que permeten compartir referències bibliogràfiques entre contactes i navegar pels continguts incorporats per altres usuaris, creant una xarxa social d'investigadors.
Metodologia
Es combinaran les sessions expositives amb activitats pràctiques, per tal d'aprofundir en el coneixement del gestor bibliogràfic i poder fer-lo servir al llarg de la seva vida professional com una eina imprescindible en els seus treballs d'investigació i recerca.
Materials de suport
La biblioguia de Mendeley: gestor de referències bibliogràfiques
Activitat formativa adreçada a estudiants de grau i postgrau
Objectius:
Continguts
Metologia
En la primera part s'explica el funcionament de les diferents fonts d'informació fent exemples pràctics relacionats amb els temes de TFG que estan treballant els alumnes. En la segona part s'explica el gestor de referències bibliogràfiques Mendeley.
Materials de suport
Les biblioguies següents:
Activitat formativa adreçada a estudiants de batxillerat del Projecte Itinera
Objectius:
Continguts
Metodologia
Es combinaran les sessions expositives amb activitats pràctiques.