Pompeu Fabra: El Mestre: Correspondència Fabra

Epistolari

El volum 8 de les Obres completes de Pompeu Fabra conté l’epistolari global del Mestre: 516 cartes, targetes postals, postals, notes i algun altre text, la major part dels quals (394) són cartes enviades per Fabra: la resta són cartes, targetes, postals… enviades a Fabra.

Gràcies a la recerca de Jordi Manent, que n'és el curador, van sortir a la llum 198 cartes fins aleshores  inèdites.

Cartes des de l'exili

Correspondència amb Jaume Creus

Sr Jaume Creus

Estimat amic, He rebut les fotografies que heu tingut la gentilesa de transmetre’m. Estan molt bé. Molt agraït!

Deixa’m donar-vos una noticia que us serà sens dubte agradable. Un nombre considerable de compatriotes residents a Catalunya han volgut associar-se al meu homenatge fent-me arribar a mans un àlbum bellament relligat que conté, ultra una endreça cordialíssima, més de mig miler de signatures recollides en la clandestinitat (membres de l’Institut, professors, escriptors, artistes, estudiants –nois i noies…)

Us saluda cordialment,

Fabra

Relació correspondència Pompeu Fabra

1. De Pompeu Fabra a Rafael Patxot (Bilbao, 18 de gener de 1907). Arxiu Institut d'Estudis Catalans.
  2. De Vicenç Caldés a Pompeu Fabra (sense lloc i data, però segurament des de Barcelona entre el 1917 i el 1932); és una carta esborrany. Arxiu Universitat Autònoma de Barcelona.
  3. De Lluís Sans, secretari del Consell Permanent de la Mancomunitat de Catalunya, a Pompeu Fabra (Barcelona, 27 d'abril de 1920). Arxiu Institut d'Estudis Catalans.
  4. De G. K. Chesterton a Pompeu Fabra (6 de maig de 1926). Ateneu Barcelonès.
  5. De Pompeu Fabra a Àngels Garriga de Mata (1933). Arxiu Nacional de Catalunya.
  6. De Joan Estelrich a Pompeu Fabra (Barcelona, 24 de març de 1934). Biblioteca de Catalunya.
  7. De Ventura Gassol a Pompeu Fabra (Barcelona, 22 de juny de 1936). Arxiu Institut d'Estudis Catalans.
  8. Del conseller-regidor de Cultura de Terrassa a Pompeu Fabra (Terrassa, 25 de desembre de 1936).
  9. De Pompeu Fabra a Francesc Arnau (Montpeller, 27 de setembre de 1941); Arnau va ser polític, empresari i militant d’ERC, que es va exiliar el 1939 a Perpinyà i que el 1947 es va establir a Prada.
  10. De Pompeu Fabra a Antoni Xirau i Palau (Prada, 16 de maig de 1946). Arxiu Nacional de Catalunya.
  11. De Pompeu Fabra a Enric Roig i Querol (Prada, 21 de setembre de 1948)
  12. De Pompeu Fabra a Felip Solé Olivé.
  13. De Pompeu Fabra a Josep Puig i Cadafalch. Arxiu Nacional de Catalunya.

Publicació Patronat d'Estudis Osonencs

El conjunt de vint-i-una cartes i dues postals de Pompeu Fabra a diversos familiars, amics i intel.lectuals catalans a l’exili escrites des del 18 d’abril de 1939 fins al 5 de maig del 1948 aporten més dades –algunes de ben significatives, com ara les penúries amb què vivia el gran filòleg- a una biografia apassionant d’un dels intel.lectuals catalans més rellevants del segle XX.

Correspondència amb Rafel Patxot

Homenatge de Pau Casals a Pompeu Fabra