Fons Alberto Porqueras Mayo

Alberto Porqueras Mayo
Lleida, 1930- Barcelona, 2003
Filòleg

Inicià els seus estudis a la Universitat de Barcelona, on cursà Filosofia i Lletres i a l'Institut d'Estudis Catalans on estudià literatura catalana, entre 1947 i 1950. Posteriorment, va completar la seva formació a la Universitat de Madrid, on es doctorà l'any 1954 amb la tesis El prólogo como género literario

Amb la voluntat d'aprofundir en els seus estudis i en la seva formació, es traslladà a Alemanya. A la Universitat de Bonn, va ser codirector del Seminari de dialectologia catalana (1955), i a la Universitat d'Hamburg, lector de llengua i literatura espanyoles (1955-1958). Posteriorment, anà als Estats Units, on va ser professor en diverses universitats, entre les que destaquen les universitats de Missouri i d'Illinois. Precisament, és en aquesta darrera on finalitzà la seva tasca docent, esdevenint catedràtic emèrit de literatura espanyola, catalana i comparada per aquesta universitat. L'any 1997 estableix la seva residència a Barcelona, on morí el 30 de desembre de 2003.

La seva tasca investigadora es desenvolupa en tres àmbits: la literatura castellana dels segles XVI i XVII, centrant-se especialment en la figura de Calderón de la Barca, i també de Cervantes i de Lope de Vega; la teoria literària, principalment el Segle d'Or espanyol; i la investigació bibliogràfica i la literatura catalana. En aquest darrer àmbit cal remarcar que fou un dels impulsors del primer Col·loqui d'Estudis Catalans als Estats Units (1978) i fundador i president de la North American Catalan Society.

La seva trajectòria professional fou reconeguda, entre altres, amb el premi Menéndez y Pelayo (1954), el Premio Internacional de Bibliografía Nicolás Antonio (1992), i la Medalla d'Or de la Universitat de Lleida a títol pòstum (2004).

Fonts consultades