It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Fons Alberto Porqueras Mayo

Alberto Porqueras Mayo
Lleida, 1930- Barcelona, 2003
Filòleg

Inicià els seus estudis a la Universitat de Barcelona, on cursà Filosofia i Lletres i a l'Institut d'Estudis Catalans on estudià literatura catalana, entre 1947 i 1950. Posteriorment, va completar la seva formació a la Universitat de Madrid, on es doctorà l'any 1954 amb la tesis El prólogo como género literario

Amb la voluntat d'aprofundir en els seus estudis i en la seva formació, es traslladà a Alemanya. A la Universitat de Bonn, va ser codirector del Seminari de dialectologia catalana (1955), i a la Universitat d'Hamburg, lector de llengua i literatura espanyoles (1955-1958). Posteriorment, anà als Estats Units, on va ser professor en diverses universitats, entre les que destaquen les universitats de Missouri i d'Illinois. Precisament, és en aquesta darrera on finalitzà la seva tasca docent, esdevenint catedràtic emèrit de literatura espanyola, catalana i comparada per aquesta universitat. L'any 1997 estableix la seva residència a Barcelona, on morí el 30 de desembre de 2003.

La seva tasca investigadora es desenvolupa en tres àmbits: la literatura castellana dels segles XVI i XVII, centrant-se especialment en la figura de Calderón de la Barca, i també de Cervantes i de Lope de Vega; la teoria literària, principalment el Segle d'Or espanyol; i la investigació bibliogràfica i la literatura catalana. En aquest darrer àmbit cal remarcar que fou un dels impulsors del primer Col·loqui d'Estudis Catalans als Estats Units (1978) i fundador i president de la North American Catalan Society.

La seva trajectòria professional fou reconeguda, entre altres, amb el premi Menéndez y Pelayo (1954), el Premio Internacional de Bibliografía Nicolás Antonio (1992), i la Medalla d'Or de la Universitat de Lleida a títol pòstum (2004).

Fonts consultades