Revisions Sistemàtiques

Organitzacions

Cochrane Collaboration és una organització que promou la presa de decisions sobre salut basada en l'evidència, mitjançant la realització de revisions sistemàtiques d'alta qualitat, rellevants i accessibles, així com a través d'altres evidències científiques resumides.

• Cochrane Library.- Conté informació de diferents bases de dades, el contingut de les revisions sistemàtiques es van traduint a l'espanyol.

The Campbell Collaboration és una xarxa internacional de recerca que produeix revisions sistemàtiques.

Joanna Briggs Institute (JBI) és un centre internacional d'investigació i desenvolupament en matèria de cures de salut basada en l'evidència.

Centre for Reviews and Dissemination és un departament d'investigació de la Universitat de York especialitzat en la síntesi d'evidències. Realitza revisions sistemàtiques d'alta qualitat i avaluacions econòmiques associades, desenvolupa mètodes bàsics i promou i facilita l'ús de proves de recerca en la presa de decisions.

EPPI Centre forma part de la Social Science Research Unit at the Institute of Education, University of London. Realitza revisions sistemàtiques i desenvolupa mètodes de revisió en el camp de les ciències socials i polítiques públiques. (Informació en espanyol).

Guies Oficials

Estàndards MECIR o Methodological Expectations of Cochrane Intervention Reviews

Són uns estàndards metodològics a seguir en la realització d'una revisió sistemàtica (RS) si es publicarà a Cochrane. Encara que no es publicarà a Cochrane, és recomanable seguir aquests estàndards per a la realització de la RS.

Els estàndards MECIR es divideixen en 4 seccions:

1. Estàndards per a la realització d'una revisió (C1-C75).
    • Desenvolupament del protocol (C1-C23).
    • Realització de la revisió (C24-C75).
  2. Estàndards per a l'informe de protocols (PR1-PR44).
  3. Estàndards per a l'informe de la revisió (R1-R109).
  4. Estàndards per a la planificació, la realització i l'informe d'actualitzacions d'una revisió (U1-U11, UR1-UR7).

Són com una guia específica sobre què fer a cada etapa de la revisió. Com planificar, elaborar, escriure i actualitzar la revisió.

Els autors han de consultar els estàndards MECIR d'informe abans i durant la redacció de la revisió

Alguns criteris MECIR són obligatoris i altres són desitjables (no obligatoris). Aquests últims milloraran el rigor de la RS.

Equator Network (Enhancing QUAlity and Transparency Of health Research Network).

Xarxa d'iniciativa internacional que reuneix les pautes d'informes (ex. PRISMA, CONSORT), editors de revistes mèdiques i revisors, organismes de finançament de la investigació i altres parts interessades clau amb un interès per millorar la qualitat de les investigacions.

El lloc web és gratuït i no cal registrar-se per utilitzar-lo.

A la biblioteca de la xarxa Equator es troben disponibles llistes completes de pautes de presentació d'informes per als estudis següents: estudis experimentals, estudis observacionals, cas clínic o informe de cas, investigacions qualitatives, estudis de mètodes mixts, estudis de precisió diagnòstica, estudis de fiabilitat i concordança, estudis de millora de la qualitat, avaluacions econòmiques, investigacions preclíniques en animals, protocols per a estudis, estudis de models de predicció, informes de mostres biològiques, revisions sistemàtiques i estudis d'associació genètica.

PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis).

PRISMA és un conjunt mínim d'ítems basats en l'evidència que cal incloure en escriure una revisió sistemàtica i metaanàlisi. Se centra principalment en l'informe de revisions que avaluen els efectes de les intervencions, però també es pot utilitzar per a revisions sistemàtiques amb objectius diferents de l'avaluació d'intervencions, per ex. avaluar l'etiologia, la prevalença, el diagnòstic o el pronòstic.

PRISMA té com a objectiu ajudar els autors a millorar la publicació de les revisions sistemàtiques i metanàlisi.

PROSPERO

Registre internacional de revisions sistemàtiques (RS). La inscripció és gratuïta i oberta a qualsevol persona que vulgui fer RS. Els protocols Cochrane es carreguen automàticament a Prospero.

Una altra alternativa a PROSPERO és Open Science Framework (OSF).

► Els estàndards MECIR (Methodological Expectations of Cochrane Intervention Reviews) són una guia específica sobre el que cal fer a cada etapa per planejar, elaborar, escriure i actualitzar una revisió sistemàtica (RS). Hi ha dos tipus de criteris: "Obligatori" i "Molt convenient". Aquests últims no són obligatoris, però milloraran el rigor i la fiabilitat dels resultats de la RS.

► La declaració PRISMA és una proposta adreçada a les persones que escriuran una RS. Indica els ítems que cal incloure a cadascun dels apartats de la revisió ajudant els investigadors a reportar de manera estructurada i transparent els resultats de la recerca. No diu com fer la RS ni tampoc serveix per avaluar-ne la qualitat metodològica.

Equator Network és una xarxa que recull les declaracions i guies com PRISMA, CONSORT, CARE, etc.

Els estàndards MECIR i la declaració PRISMA ajuden a fer que les RS siguin més transparents, completes i precises, facilitant la presa de decisions basades en proves.