Agenda 2030-ODS Universitats Catalanes: Objectiu 2030: cultura

Com serà el món el 2030?

El Pla Nacional de l’Agenda 2030, un text que recull més de 900 compromisos de Catalunya per donar resposta als 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) fixats per Nacions Unides.

La cultura és consubstancial a la condició humana i, en el moment d’aprovar l’any 2015 l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, la Comunitat Internacional també va reconèixer la funció de la Cultura com a motor del desenvolupament sostenible.

Compromis amb la cultura

El futur que volem ha d'incloure la Cultura

Que és "culture2015goal.net"

Veus culturals

Vinyet Panyella (CoNCA): La cultura és un bé social però ha perdut centralitat en les agendes polítiques públiques, inclosa l’Agenda 2030 que no deixa de ser un document extremadament important i que representa una utopia cap a un món millor amb una necessitat de canvi immediat i un pragmatisme per proposar solucions concretes.

Jordi Pasqual (coordinador Comissió de Cultura): La campanya #culture2015goal per a la inclusió d’un objectiu específic dedicat a la cultura en els ODS, impulsada per arteriall Network, CAE, DGLU, CMI, FICAAC, ICOMOS, IFLA i la Red Lationamericana para la Transformación Social, va tenir un resultat desafortunat.

Cultura és conèixement

Inspirada en les cinc idees fonamentals, l’Agenda 2030 conté 17 Objectius globals de Desenvolupament Sostenible (ODS) i 169 fites que els fan possibles, que fem nostres i, entre les quals hi ha la de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom.

El compromís de la Cultura amb l’Agenda 2030

Alfons Martinell Sempere, director honorífic de la Càtedra Unesco <<Polítiques Culturals i Cooperació>> i professor emèrit de la Universitat de Girona.

Pla nacional per a la implementació a Catalunya

Acord en l'àmbit universitari

Entre el total de 33 organitzacions i entitats catalanes, hi destaquen les de l’àmbit universitari. Una de les primeres entitats adheries a l’Aliança Catalunya 2030, impulsada pel Govern català hi ha l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i el Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC).

Veus crítiques

Alfons Martinell Sempere (Universitat de Girona):  L’agenda 2030 gairebé no contempla la cultura en els seus objectius i metes. És difícil d’entendre un objectiu tan ampli com és el de transformar el nostre marc de vida i convivència a nivell internacional, sense tenir en compte la cultura o les cultures que estan incidint enormement en els nostres problemes globals.

La campanya “el futur que volem inclou la cultura (culture2015goal.net) no va aconseguir influenciar en el document final que va proposar la creació d’un objectiu específic per a la cultura: “Garantir la sostenibilitat de la cultura per al benestar de tothom” amb la finalitat de posar la cultura en el centre d’un canvi transformador positiu. La campanya va comptar amb el suport d’organitzacions, societat civil, milers de persones i experts de més de 120 països.

Cultura que mou el món

Universal

Integral

Inclusiva