Lloc web. Lloc d'Internet format per un conjunt de pàgines web que una empresa, una organització o una persona publica perquè s'hi pugui consultar la informació que conté. (Termcat. Cercaterm)
Pàgina web. Document d'hipertext, generalment escrit en HTML, que es difon al web. En alguns casos ens referim a aquest concepte elidint el substantiu pàgina, que actua com a nucli, i el sintagma queda reduït a la forma web, que manté el gènere femení. Tenint en compte l'autoria d'una pàgina podem parlar de pàgines personals, pàgines corporatives i pàgines institucionals. (Termcat. Cercaterm)
Avui dia tothom pot publicar a Internet sense necessitat de superar controls, de manera que tota la informació obtinguda s'ha de sotmetre a una anàlisi que en demostri la fiabilitat.
De quin tipus de web estem parlant? Doncs, per exemple:
- Viquipèdia,
- pàgines web d'empreses, organismes, associacions,
- pàgines web temàtiques o especialitzades,
- pàgines web personals, blogs, etc.
Aquí hi trobaràs els criteris més importants per assegurar i contrastar la seva fiabilitat.
| 1 | URL |
Què et suggereix l'adreça de la pàgina? Quin és el domini de la URL? Hi ha algun terme significatiu? Es pot deduir que es tracta d'un web educatiu, oficial o comercial? Hi ha altres indicis?
|
| 2 | Lloc web | Quin és el lloc web on s'allotja el contingut que examines? Quina confiança aporta? Fes un clic a l'enllaç Inici, per veure-ho, o esborra amb el cursor a la barra d'adreça del navegador fins a la página principal. A qui pertany el web? Quina institució hi ha darrere? Quins propòsits el mouen? Els responsables del web filtren els continguts o és un lloc on els usuaris externs autopubliquen continguts? |
| 3 | Autoria | Hi consten els responsables directes de la creació del contingut? De vegades, l'autoria pot no ser personal, sinó de grups, col·lectius o institucions. Són experts en la matèria? Hi consten les seves dades, forma de contacte, etc.? Tingues en compte que cerques informació científica, d'experts, no d'aficionats, ni de persones que sàpiguen menys o igual que tu. |
| 4 | Vigència | La informació inclou una data? Segons la data i el tema o branca del coneixement, pots considerar-la vigent o obsoleta? Pot haver-hi altres indicis al text: dates citades, notícies, disposicions, referències bibliogràfiques, etc. Tot i que és un indici indirecte, no s'ha de confondre la data d'actualització del web amb la vigència o actualització del contingut. |
| 5 | Finalitat |
Per a què i per a qui està pensada la pàgina web? A qui s'adreça? Amb quin propòsit? S'adapta a l'exigència d'un estudiant universitari? Per exemple:
|
| 6 | Rigor | El text sembla redactat de forma apropiada? Usa un llenguatge científic precís? Exposa correctament la informació? Justifica les seves afirmacions mitjançant referències bibliogràfiques? Inclou dades: càlculs propis, xifres alienes? Transmet seguretat? |
| 7 | Consistència |
Hi ha qüestions de coherència davant de les quals cal ser crític:
|
| 8 | Objectivitat | La informació és tendenciosa? Quin és el balanç entre persuasió, opinió i informació? Hi ha interessos ocults o visibles? La publicitat afecta el contingut? |
| 9 | Disseny | El disseny transmet moltes coses. S'ha fet amb cura? És antic o modern? Sobretot, la informació està ben organitzada i estructurada? Què hi domina: textos o imatges? El disseny és cridaner? La informació seriosa i fiable tendeix a estar ben presentada, pero acostuma a ser sobria. Hi ha publicitat? L'excés de publicitat revela poca consideració del valor de la informació. |
| 10 | Rellevància | La informació és pertinent per allò que cerques? Respon a les teves preguntes? Té a veure amb la teva necessitat? Si no és així, encara que sigui bona, no et serveix, no és suficient. |
| 11 | Suficiència | Quina quantitat d'informació t'aporta en relació amb el teu problema? És suficient per satisfer allò que cerques? Abasta tots els aspectes del tema? Amb quin grau de detall, de profunditat? |
| 12 | Conclusió | A partir de les respostes anteriors, fes-ne una valoració global, quina opinió tens de la pàgina que analitzes? Et dóna confiança? És apropiada per a un/a universitari/ària? És adequada per als teus interessos? Té fiabilitat i credibilitat suficient? És portadora de coneixement científic? Seria digna de ser citada en un treball acadèmic, per exemple, en un pòster científic? |
Font: Martínez, Luís Javier. (2016). Cómo buscar y usar información científica, guía para estudiantes universitarios
