Skip to Main Content

Com avaluo la informació?

Avaluar la qualitat i la fiabilitat de pàgines web

Avui dia tothom pot publicar a Internet sense necessitat de superar controls, de manera que tota la informació obtinguda s'ha de sotmetre a una anàlisi que en demostri la fiabilitat.

De quin tipus de web estem parlant? Doncs, per exemple:

- Viquipèdia,
- pàgines web d'empreses, organismes, associacions,
- pàgines web temàtiques o especialitzades, 
- pàgines web personals, blogs, etc.

Aquí hi trobaràs els criteris més importants per assegurar i contrastar la seva fiabilitat.

Criteris per avaluar pàgines web

1 URL

Què et suggereix l'adreça de la pàgina? Quin és el domini de la URL? Hi ha algun terme significatiu? Es pot deduir que es tracta d'un web educatiu, oficial o comercial? Hi ha altres indicis?

  • .com : web d'empreses, amb interessos comercials
  • .net : web d'empreses tecnològiques o de comunicacions
  • .edu : web educativa, de recerca, etc.
  • .org: web d'entitats no comercials, poden tenir interessos ideològics
  • .es , .uk , .fr , .pt , .de , .mx , .ar , .co , .cl, .pe : són dominis geogràfics
2 Lloc web Quin és el lloc web on s'allotja el contingut que examines? Quina confiança aporta? Fes un clic a l'enllaç Inici, per veure-ho, o esborra amb el cursor a la barra d'adreça del navegador fins a la página principal. A qui pertany el web? Quina institució hi ha darrere? Quins propòsits el mouen? Els responsables del web filtren els continguts o és un lloc on els usuaris externs autopubliquen continguts?
3 Autoria Hi consten els responsables directes de la creació del contingut? De vegades, l'autoria pot no ser personal, sinó de grups, col·lectius o institucions. Són experts en la matèria? Hi consten les seves dades, forma de contacte, etc.? Tingues en compte que cerques informació científica, d'experts, no d'aficionats, ni de persones que sàpiguen menys o igual que tu.
4 Vigència La informació inclou una data? Segons la data i el tema o branca del coneixement, pots considerar-la vigent o obsoleta? Pot haver-hi altres indicis al text: dates citades, notícies, disposicions, referències bibliogràfiques, etc. Tot i que és un indici indirecte, no s'ha de confondre la data d'actualització del web amb la vigència o actualització del contingut.
5 Finalitat

Per a què i per a qui està pensada la pàgina web? A qui s'adreça? Amb quin propòsit? S'adapta a l'exigència d'un estudiant universitari? Per exemple:

  • Són resultats de recerca per a d'altres investigadors?
  • És informació per a professionals, especialistes, experts?
  • És un material educatiu, formatiu? De quin nivell d'ensenyament?
  • És informació comercial d'una empresa per a clients potencials? És contingut de trànsit cap a publicitat?
  • És divulgació científica? De quin nivell?
6 Rigor El text sembla redactat de forma apropiada? Usa un llenguatge científic precís? Exposa correctament la informació? Justifica les seves afirmacions mitjançant referències bibliogràfiques? Inclou dades: càlculs propis, xifres alienes? Transmet seguretat?
7 Consistència

Hi ha qüestions de coherència davant de les quals cal ser crític:

  • La informació té contradiccions internes?
  • Té afirmacions sospitoses, contradiu alguna cosa que sàpigues?
8 Objectivitat La informació és tendenciosa? Quin és el balanç entre persuasió, opinió i informació? Hi ha interessos ocults o visibles? La publicitat afecta el contingut?
9 Disseny El disseny transmet moltes coses. S'ha fet amb cura? És antic o modern? Sobretot, la informació està ben organitzada i estructurada? Què hi domina: textos o imatges? El disseny és cridaner? La informació seriosa i fiable tendeix a estar ben presentada, pero acostuma a ser sobria. Hi ha publicitat? L'excés de publicitat revela poca consideració del valor de la informació.
10 Rellevància La informació és pertinent per allò que cerques? Respon a les teves preguntes? Té a veure amb la teva necessitat? Si no és així, encara que sigui bona, no et serveix, no és suficient.
11 Suficiència Quina quantitat d'informació t'aporta en relació amb el teu problema? És suficient per satisfer allò que cerques? Abasta tots els aspectes del tema? Amb quin grau de detall, de profunditat?
12 Conclusió A partir de les respostes anteriors, fes-ne una valoració global, quina opinió tens de la pàgina que analitzes? Et dóna confiança? És apropiada per a un/a universitari/ària? És adequada per als teus interessos? Té fiabilitat i credibilitat suficient? És portadora de coneixement científic? Seria digna de ser citada en un treball acadèmic, per exemple, en un pòster científic?

Caldria que evitéssiu

  • ​​Fòrums i llocs d'intercanvi d'opinions.
  • Pàgines personals, llevat si són de professors universitaris, d'universitats o especialistes reconeguts en la matèria.
  • Blogs, excepte que siguin de persones o entitats molt acreditades.
  • Llocs d'allotjament lliure de continguts sense un control selectiu.
  • Espais d'entreteniment i interacció social.

Font: Martínez, Luís Javier. (2016). Cómo buscar y usar información científica, guía para estudiantes universitarios

Consulta també

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons