Deconstruïnt la construcció: un tast d'arquitectura: Construccions sostenibles

"Les set llànties de l’arquitectura”

“La arquitectura no es sólo técnica de construcción, también es arte, es el arte que dispone y adorna a los edificios levantados por el ser humano para el uso que sea, de modo que la visión de ellos contribuya a su salud mental, poder y placer...”

(John Ruskin. Autor de Les set llànties de l’arquitectura, any 1849, on desenvolupa les seves idees estètiques)

"Em sembla que podem començar a dir que sobre arquitectes, sobren enginyers i manquen bons professionals dels oficis fonamentals. L’arquitectura catalana fa agafar un prestigi de bona construcció els primers anys del segle XX perquè es van notar les conseqüències de l’ensenyament de les escoles professionals, primer les incitades pels arquitectes modernistes i després les fundades per la Mancomunitat. Van produir no tan sols paletes, manyans i fusters, sinó també ceramistes, pintors i decoradors amb un bon ofici. Això pràcticament ha desaparegut o s’ha reduït considerablement."

"No es que pretengui que l’arquitectura ha de tornar a les velles artesanies, no. Però calen oficis de qualitat que ara no hi són. I per què no n’hi ha? Perquè els bons oficis ja no s’ensenyen."

(Oriol Bohigas. Arquitecte)

"L’arquitectura és un conjunt d’idees nebuloses, anteriors a la mateixa presència de les necessitats o del lloc, que prenen forma, això sí, reaccionant en irrompre contra els contorns de la vida, contra les asprors del lloc i les obsessions dels clients. Aquest és el moment en què les coses prenen una forma."

(Luis Moreno Mansilla. Arquitecte)

"Les escoles d’arquitectura haurien de ser els camps de batalla on el món de l’arquitectura es juga el futur. I no es tracta tant de la batalla entre l’exèrcit del coneixement i el de la manca de coneixement, sinó entre les antigues i les futures formes d’entendre la professió."

(Carles Muro. Arquitecte)

Actas del Tercer Congreso Nacional de Historia de la construcción : Sevilla, 26-28 de octubre de 2000

La Ruina de la ciudad-negocio : manual crítico para la búsqueda de una lógica medioambiental en la ciudad y sus edificios

L’edificació insostenible. El sector de la construcció:

• Terra sobrant
  • abocaments incontrolats
  • aparells d’utilitzar i llençar
  • embolcalls
  • bastides
  • bidons
  • encofrats i motlles deteriorats
  • ferralla
  • ciment i guix inutilitzable
  • maquinària obsoleta
  • deixalles

La indústria de la construcció es un dels pilars bàsics de l’economia d’una ciutat i, per tant, de la riquesa i de la diversitat de la vida urbana. Unes virtuts que haurien de beneficiar a tots els seus habitants.

The Ecology of building materials

Viviendas ecológicas : Dream green

L’escalfament global i la crisi energètica. Temes de gran actualitat que, sens dubte, han conscienciat a les autoritats mundials així com també a l’opinió pública en general.

Podem afirmar que existeix una arquitectura sostenible?

Pel que fa als habitatges s’estan desenvolupant nombrosos projectes sostenibles, amb paràmetres de sostenibilitat: utilització de sistemes passius, energia, llum solar, ventilació natural i tecnologies més complexes com és el cas dels sistemes computeritzats en façanes o amb una major autosuficiència energètica.

Cátedra Holcim de construcción sostenible : curso 2011/2012 = Holcim Chair in sustainable construction: 2011/2012 academic year

Viviendas sostenibles = green living = habitaçoes sustentáveis

Concepció bioclimàtica, disseny climàtic (...) la de fet, tots aquests conceptes defineixen un interès comú: la concepció d’edificis adaptats al seu propi clima.

La Construcción de un funcionalismo sostenible : el proyecto y la obra del edificio C.T.T.A. en Valladolid

Low-tech : architecture

Una gestió de l’obra que sigui respectuosa amb el medi ambient i l’execució correcta en certs aspectes del treball, pot millorar notablement el rendiment d’un edifici.

El contractista ha d’aportar totes les mesures necessàries per tal que els residus d’obra siguin els menys possibles. Separar els embolcalls de cartró i polietilè perquè siguin reciclats. La gestió i l’emmagatzematge correcte dels materials reduiran els residus.

Viviendas ecológicas : Dream green

...consisteix simplement en emprar amb encert els recursos que ens ofereix la natura: sol, vent vegetació i temperatura ambiental. D’aquesta manera és possible treure partit dels fenòmens naturals de transmissió energètica per tal d’obtenir guanys o pèrdues de calor a través de l’embolcall de l’edifici.