Biblioteca i Documentació (BiD) facilita a la comunitat universitària cursos, activitats formatives presencials i en línia i itineraris amb l'objectiu de conèixer els serveis, recursos i adquirir habilitats i competències informacionals necessàries per localitzar, reconèixer i avaluar la informació més idònia i utilitzar-la de la manera més eficient. Són habilitats i competències comunes a totes les disciplines, a tots els entorns d'aprenentatge i a tots els nivells d'educació.
BiD està compromesa amb la formació d'usuaris com una de les seves funcions principals i com a part essencial de la seva responsabilitat dins la comunitat universitària. La formació d'usuaris es coordina des de l'Àrea de serveis als usuaris i el grup de treball acorda i proposa la programació de cursos i activats formatives pel curs acadèmic. La majoria d’aquests cursos s’organitzen conjuntament amb els coordinadors dels diferents titulacions, PDI, Escola de Doctorat, Formació del Professorat Universitari i instituts de recerca.
El Pla de Formació d'Usuaris s'emmarca dins el Pla d'Actuacions 2016-2020 (prorrogat fins 2021) de BiD (aprovat per la CG de BiD el 26 de març de 2019) del programa en Competència digital de REBIUN (Red de Bibliotecas Universitarias) i de les DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe.
Facilitar l'adquisició d'habilitats per localitzar la informació més idònia i utilitzar-la de la manera més efectiva i donar a conèixer els serveis i recursos de les biblioteques.
1. Impartir la matèria transversal virtual adreçada a estudiants de grau i postgrau | Març 2022 |
2. Impartir activitats formatives virtuals: citació i gestors bibliogràfics, com realitzar un pòster científic, com utilitzar Pubmed, etc. | Octubre 2021-Juliol 2022 |
3. Impartir activitats formatives virtuals i/o presencials sobre recursos específics de BiD adreçades a estudiants de grau i postgrau | Octubre 2021-Juliol 2022 |
4. Impartir activitats formatives virtuals i/o presencials en col·laboració amb l'Escola de Doctorat adreçades a estudiants de doctorat | Març 2022-Juny 2022 |
5. Impartir activitats formatives virtuals i/o presencials en col·laboració amb Formació del professorat universitari adreçades al PDI | Novembre 2021-Juny 2022 |
6. Realitzar assessoraments virtuals i/o presencials | Octubre 2021-Juliol 2022 |
7. Impartir activitats de formació virtual i/o presencials als estudiants del projecte Itinera | Juny 2022 |
Per fer un seguiment i una avaluació de totes les activitats formatives que s'ofereixen o en què participa BiD s'estableixen els següents indicadors qualitatius i quantitatius:
Els cursos i les activitats formatives van adreçades a estudiants de grau, estudiants de postgrau, personal docent i investigador i altres usuaris externs. Les activitats s'adapten a les necessitats dels diferents usuaris.
Els cursos i les activitats formatives les imparteix el personal de les biblioteques de manera presencial, semipresencial i en línia. Es combinen les sessions expositives amb les activitats pràctiques.
Tipologia de cursos i activitats formatives:
Programes i calendaris de cursos i activitats formatives.
Els cursos i les activitats formatives es programen a la Biblioagenda.
BiD podrà emetre certificats d'assistència i/o aprofitament per les activitats formatives organitzades per les biblioteques sempre que s'hagin superat les activitats proposades.
La difusió de les activitats formatives es coordina des de l'Àrea de Col·lecció i Difusió, d'acord amb el Pla de marquèting i comunicació de BiD, i amb la col·laboració de l'Àrea de Serveis als Usuaris i del grup de xarxes socials i les biblioteques.
La difusió dels cursos i de les activitats formatives es realitza a través de diferents canals: la pàgina web de BID, les xarxes socials (Facebook, Instagram i Twitter), el Campus Virtual, les pantalles infovídeo de les facultats, correus electrònics a les llistes de distribució, etc.
L'avaluació dels cursos i les activitats formatives té com a objectiu la millora continua. L'avaluació de les activitats és realitza per diferents vies: estadístiques d'assistència, indicadors relacionats amb la formació i els materials de suport. I també mitjançant l'enquesta de satisfacció de les activitats de formació.