Skip to Main Content

Projecte docent: Eines per a l'elaboració del TFG en educació, educació social i treball social

Citació en el treball

 

En un treball acadèmic reflecteixes el que has après, descobert o dissenyat: per tant, ha de ser original. Tanmateix, perquè sigui rigorós, s'ha de recolzar també en els coneixements científics existents (dades, mètodes, conceptes, teories, etc.), és a dir, ha d'estar documentat.

Com ser original i alhora basar-se en una altra informació? Seguint les regles de la integritat acadèmica, és a dir citant la informació que s'utilitza.

Ús ètic de la informació: citar la informació

Per fer qualsevol treball acadèmic, professional o científic, cal basar-se en els coneixements ja disponibles sobre el tema i les nostres pròpies anàlisis han de seguir mètodes d'indagació acreditats a la disciplina.

Per tant, necessites partir de teories, conceptes, tècniques, dades, idees, etc. procedents de fonts fiables. És a dir, sigui quina sigui l'índole del treball, cal que et documentis: reunir i analitzar determinades guies o manuals, articles o monografies, certes dades o xifres, normativa tècnica, textos legals, llocs web, arxius de diferent classe, etc. Cal que el teu treball sigui personal, original, però que estigui documentat, és a dir, fonamentat.

Una revisió bibliogràfica és un treball especial que analitza i sistematitza allò que se sap en un camp de la ciència sobre un tema. Però qualsevol treball acadèmic requereix una mica de revisió bibliogràfica per documentar-nos, per orientar-nos sobre la qüestió i aconseguir informació útil que ens serveixi de base. Aquesta documentació ens la poden facilitar tota o en part i/o la podem cercar nosaltres.

Però, com documentar el treball? És a dir, com processar la documentació reunida, com treballar-la, com analitzar-la i aplicar-la? És aconsellable fer-ho en tres fases:

  1. Lectura i anotacions: analitzar els documents o les fonts d'informació per separat.
  2. Estudi d'anotacions: analitzar la documentació conjunta, generar una síntesi de conjunt.
  3. Utilització de la informació: aplicar la informació ja analitzada a la redacció del treball.

Honestedat acadèmica

► Per què és necessari citar?  ()

 

Perquè d'aquesta manera:

  1. Reconeixem i agraïm l'esforç dels altres autors pels seus treballs.
  2. Reforcem els nostres arguments i criteris amb l'autoritat dels altres.
  3. Provem que coneixem la disciplina o tema sobre el qual escrivim i que ens hem documentat.
  4. Contextualitzem el tema que estem tractant.
  5. Facilitem al lector ampliar la informació més enllà del nostre treball.
  6. Evitem el plagi.

 

La Universitat de Lleida disposa d'una eina integrada al campus virtual que permet analitzar documents i saber el percentatge de similitud amb treballs ja publicats.

► Quan hem de citar?  ()

 

És important citar les fonts que hem consultat i utilitzat en el nostre treball quan::

  1. Inserim fragments textuals d'obres alienes.
  2. Parafrasegem les idees d'altres autors.
  3. Incloem en una obra pròpia dades, imatges, taules, gràfics, codis, etc. procedents d'altres fonts.
  4. Qualsevol informació específica que no sigui de coneixement comú.
► Quan no hem de citar?  ()

 

No és necessari citar:

  1. Fets o dades de coneixement comú o es tracta d'informació sobre fets de domini públic, que pot ser fàcilment localitzada en treballs de referència estàndard.
  2. Idees pròpies, aportacions, observacions o conclusions fruit de la pròpia investigació i reflexió.

 

En qualsevol cas, davant el dubte, inclou la cita. No obstant, no cal convertir el text en una acumulació de cites. Les cites han de servir per fonamentar una anàlisi o per argumentar alguna idea pròpia..

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons