Davant la creixent sensibilitat de moltes entitats i de la població en general envers les pràctiques sexistes en l’àmbit comunicatiu, l’Observatori de les dones en els mitjans de comunicació ha creat el recurs Eina per a una comunicació no sexista per actuar tant preventivament com reactivament davant les demandes d’una ciutadania cada cop més activa i crítica en relació amb aquest tema.
Diversos estudis indiquen que el tractament pejoratiu de les dones, els estereotips sexistes i la discriminació a través del llenguatge o de la imatge són conceptes i nocions difícils d’identificar i d’objectivar a causa dels múltiples factors socials i culturals que els condicionen i constaten també que la legislació i la jurisprudència sobre aquesta qüestió no estan prou desenvolupades perquè es puguin aplicar operativament d’una manera fàcil i normalitzada.
Representar les dones tenint en compte la seva diversitat i evitar caure en les construccions de la feminitat estereotipades i poc diverses.
Fer visibles les aportacions de les dones en tots els àmbits. Visibilitzar i representar les dones com a expertes.
Diversificar els rols associats a la masculinitat i la feminitat i mostrar altres possibilitats identitàries.
Evitar l’ús del cos de les dones com a objecte de reclam.
Evitar la vinculació entre cos saludable i cànon estètic, i afavorir la representació de cossos diversos.
Trencar amb la naturalització de les dones com a víctimes.
Tractar la violència masclista com una violació dels drets humans i fer un tractament informatiu acurat de la violència masclista.
Utilitzar el llenguatge inclusiu.
Tenir en compte que el masclisme i el sexisme són un fenomen estructural.