Skip to Main Content

Mendeley: gestor de referències bibliogràfiques

Guia d'ús del gestor de referències bibliogràfiques Mendeley

Què és Mendeley i quines possibilitats us ofereix?

Mendeley és un gestor de referències bibliogràfiques que permet crear automàticament les citacions i la bibliografia dels treballs acadèmics utilitzant formats normalitzats. És, a més, una eina d'investigació col·laborativa, orientada al descobriment, que genera visibilitat de l'investigador, permet descobrir altres treballs i que altres ens descobreixin a nosaltres. Genera dades de les investigacions que es desenvolupen.

El seu nom deriva del biòleg Gregor Mendel i el químic Dmitri Mendeléyev. Fou fundat l'any 2007 i des del 2013 pertany al grup editorial Elsevier.

Font: Julio Alonso Arévalo. (29 de gener de 2021). Mendeley 2021 [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=-FUGe1vrUrQ

                                                        

Mendeley et pot ajudar a organitzar la teva recerca ja que et permet:

  • Crear una base de dades de referències bibliogràfiques i fitxers adjunts
  • Gestionar i organitzar la biblioteca en col·leccions 
  • Inserir cites als treballs utilitzant estils normalitzats 
  • Elaborar una bibliografia final d'un treball
  • Compartir referències i documents en un grup
  • Accedir als teus documents des de qualsevol lloc via web

 

Mendeley combina una versió d'escriptori (Mendeley Reference Manager) amb una versió web (Mendeley Reference Manager Web) que se sincronitzen automàticament. 

 

► Vídeo: The new Mendeley Reference Manager

 

Font: Mendeley (llicència CC amb reutilització permesa)

Crear un compte

Per tal de poder utilizar Mendeley, cal que et creïs un compte a https://www.mendeley.com, opció Create account, introduint les teves dades personals i acadèmiques.

Mendeley ofereix una versió gratuïta, Mendeley Free, i una versió institucional, Mendeley Institutional Edition (MIE) a la qual la Universitat de Lleida dona accés mitjançant el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC). La versió institucional ofereix més prestacions que la gratuïta.

              

                        

                                                                                                                                                                                  Font: Mendeley

 

Accedeix al teu compte de Mendeley des d'un ordinador connectat a la xarxa de la UdL i automàticament podràs beneficiar-te dels avantatges d’un compte MIE. Pots comprovar que el teu compte és Mendeley Institutional Edition (MIE)​ des de l'adreça https://www.mendeley.com/settings/subscription.

Instal·lacions

Un cop creat el compte pots començar a utilitzar Mendeley Reference Manager web o et pots instal·lar Mendeley Reference Manager versió escriptori, que et permetrà gestionar i accedir a les teves referències, així com treballar sense connexió a Internet.  

Et pots baixar el programari gratuïtament des de https://www.mendeley.com/reference-management/reference-manager i instal·lar-lo a tots els ordinadors que vulguis.

            

      

 

Mendeley és multiplataforma (Mac, Windows i Linux). Escull la versió que necessitis segons el sistema operatiu i segueix les instruccions d'instal·lació de l'arxiu que es descarrega.

Web Importer és l'extensió per al navegador que permet importar documents i referències de manera automàtica des d’un grup de recursos i bases de dades que ho permeten. També caldrà que l'instal·lis.

Descarrega'l des d'aquest enllaç: https://www.mendeley.com/reference-management/web-importer , el propi enllaç de descàrrega reconeix des de quin navegador estàs fent la petició i s'adapta a aquest.

      

          

 

Un cop acabada la descàrrega apareixerà una icona de Mendeley  a la part dreta de la barra d'eines del nostre navegador. 

 

Mendeley Cite és el complement de citació de Mendeley per a Microsoft Word. Permet citar fàcilment els documents afegits a la biblioteca de Mendeley, així com generar ràpidament una bibliografia de les referències citades. A més, et permet utilitzar l'estil de citació que t'interessi i fàcilment canviar-lo per un altre. 

Aquest connector està recomanat per les versions de Word 2016 i superiors, Microsoft OnlineMicrosoft Office 365 i Microsoft Word per iPad.

Te'l pots instal·lar de vàries maneres, en totes cal que et creïs un compte o t'identifiquis a l'AppSource de Microsoft.:

 

            

 

  • Des de Word Insertar > Complementos > Obtener complementos / Tienda > cerca Mendeley Cite i fes un clic a Agregar per afegir-lo.

          

 

Una vegada instal·lat el connector, aquest estarà disponible a la pestanya Referèncias com un nou conjunt d'eines. Si es fa un clic a Mendeley Cite, s'obre un bloc lateral.

 

               

 

                             Si no disposes d'una versió de Word 2016 o posterior, com a membre de la comunitat universitària de la UdL tens accés al portal Office 365. Consulta les instruccions sobre com activar el servei Office 365. La instal·lació de Mendeley Cite a través de World online és la mateixa. Un cop obert Word prem Insertar > Complementos > Tienda > cerca Mendeley Cite i fes un clic a Agregar per afegir-lo.

                             En la versió Word 2016 pot ser que al reiniciar l'ordinador no aparegui el botó del complement a la pestanya Referencias. Per accedir a Mendeley Cite ves a Insertar > Complementos > Mendeley Cite i fes un clic a Agregar.

Interfície

Les versions d’escriptori i web són pràcticament idèntiques en funcionalitats i aparença. La diferència més significativa és que la versió d'escriptori incorpora una barra d'eines (9).


1.    Add new: afegir noves referències.
2.    All references: panell general de totes les referències de la nostra biblioteca.
3.    Smart collections: col·leccions per defecte de Mendeley.
4.    Collections: col·leccions i/o carpetes creades per nosaltres per organitzar les referències per temàtiques, projectes, etc.
5.    Private groups: grups privats creats per nosaltres o als que ens haguem unit.
6.    Search: cercar a la nostra biblioteca.
7.    Panell amb detalls de la referència seleccionada (informació i metadades).
8.    Quadern de notes generals.
9.    Eines.
10.  Sync: sincronització automàtica entre les versions d’escriptori i web.
11.  Perfil: accés a l’ajuda, configuració, tancar sessió, etc.
12.  Filtres

 

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons