Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Mendeley: gestor de referències bibliogràfiques

Guia d'ús del gestor de referències bibliogràfiques Mendeley

Què és Mendeley i quines possibilitats us ofereix?

Mendeley és un gestor de referències bibliogràfiques que permet crear automàticament les citacions i la bibliografia dels treballs acadèmics utilitzant formats normalitzats. És, a més, una eina d'investigació col·laborativa, orientada al descobriment, que genera visibilitat de l'investigador, permet descobrir altres treballs i que altres ens descobreixin a nosaltres. Genera dades de les investigacions que es desenvolupen.

El seu nom deriva del biòleg Gregor Mendel i el químic Dmitri Mendeléyev. Fou fundat l'any 2007 i des del 2013 pertany al grup editorial Elsevier.

Font: Julio Alonso Arévalo. (29 de gener de 2021). Mendeley 2021 [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=-FUGe1vrUrQ

                                                        

Mendeley et pot ajudar a organitzar la teva recerca ja que et permet:

  • Generar bibliografies de manera automàtica
  • Importar amb facilitat documents d'altres plataformes
  • Accedir als teus documents des de qualsevol lloc via web

 

Mendeley combina una versió d'escriptori (Mendeley Reference Manager) amb una versió web (Mendeley Reference Manager Web) que se sincronitzen automàticament. 

 

► Vídeo: The new Mendeley Reference Manager

 

Font: Mendeley (llicència CC amb reutilització permesa)

Crear un compte

Per tal de poder utilizar Mendeley, cal que et creïs un compte a https://www.mendeley.com, opció Create account, introduint les teves dades personals i acadèmiques.

Mendeley ofereix una versió gratuïta, Mendeley Free, i una versió institucional, Mendeley Institutional Edition (MIE) a la qual la Universitat de Lleida dona accés mitjançant el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC). La versió institucional ofereix més prestacions que la gratuïta.

              

                        

                                                                                                                                                                                  Font: Mendeley

 

Accedeix al teu compte de Mendeley des d'un ordinador connectat a la xarxa de la UdL i automàticament podràs beneficiar-te dels avantatges d’un compte MIE. Pots comprovar que el teu compte és Mendeley Institutional Edition (MIE)​ des de l'adreça https://www.mendeley.com/account/details/

Instal·lacions

Un cop creat el compte pots començar a utilitzar Mendeley Reference Manager web o et pots instal·lar Mendeley Reference Manager versió escriptori, que et permetrà gestionar i accedir a les teves referències, així com treballar sense connexió a Internet.  

Et pots baixar el programari gratuïtament des de https://www.mendeley.com/reference-management/reference-manager i instal·lar-lo a tots els ordinadors que vulguis.

            

      

 

Mendeley és multiplataforma (Mac, Windows i Linux). Escull la versió que necessitis segons el sistema operatiu i segueix les instruccions d'instal·lació de l'arxiu que es descarrega.

Web Importer és l'extensió per al navegador que permet importar documents i referències de manera automàtica des d’un grup de recursos i bases de dades que ho permeten. També caldrà que l'instal·lis.

Descarrega'l des d'aquest enllaç: https://www.mendeley.com/reference-management/web-importer , el propi enllaç de descàrrega reconeix des de quin navegador estàs fent la petició i s'adapta a aquest.

      

          

 

Un cop acabada la descàrrega apareixerà una icona de Mendeley  a la part dreta de la barra d'eines del nostre navegador. 

 

Mendeley Cite és el complement de citació de Mendeley per a Microsoft Word. Permet citar fàcilment els documents afegits a la biblioteca de Mendeley, així com generar ràpidament una bibliografia de les referències citades. A més, et permet utilitzar l'estil de citació que t'interessi i fàcilment canviar-lo per un altre. 

Aquest connector està recomanat per les versions de Word 2016 i superiors, Microsoft OnlineMicrosoft Office 365 i Microsoft Word per iPad.

Te'l pots instal·lar de vàries maneres, en totes cal que et creïs un compte o t'identifiquis a l'AppSource de Microsoft.:

 

            

 

  • Des de Word Insertar > Complementos > Obtener complementos / Tienda > cerca Mendeley Cite i fes un clic a Agregar per afegir-lo.

          

 

Una vegada instal·lat el connector, aquest estarà disponible a la pestanya Referèncias com un nou conjunt d'eines. Si es fa un clic a Mendeley Cite, s'obre un bloc lateral.

 

               

 

                             Si no disposes d'una versió de Word 2016 o posterior, com a membres de la comunitat universitària de la UdL tens accés al portal Office 365. Consulta les instruccions sobre com activar el servei Office 365. La instal·lació de Mendeley Cite a través de World online és la mateixa. Un cop obert Word prem Insertar > Complementos > Tienda > cerca Mendeley Cite i fes un clic a Agregar per afegir-lo.

                             En la versió Word 2016 pot ser que al reiniciar l'ordinador no aparegui el botó del complement a la pestanya Referencias. Per accedir a Mendeley Cite ves a Insertar > Complementos > Mendeley Cite i fes un clic a Agregar.

Interfície

Les versions d’escriptori i web són pràcticament idèntiques en funcionalitats i aparença. La diferència més significativa és que la versió d'escriptori incorpora una barra d'eines (9).


1.    Add new: afegir noves referències.
2.    All references: panell general de totes les referències de la nostra biblioteca.
3.    Smart collections: col·leccions per defecte de Mendeley.
4.    Collections: col·leccions i/o carpetes creades per nosaltres per organitzar les referències per temàtiques, projectes, etc.
5.    Private groups: grups privats creats per nosaltres o als que ens haguem unit.
6.    Search: cercar a la nostra biblioteca.
7.    Panell amb detalls de la referència seleccionada (informació i metadades).
8.    Quadern de notes generals.
9.    Eines.
10.  Sync: sincronització automàtica entre les versions d’escriptori i web.
11.  Perfil: accés a l’ajuda, configuració, tancar sessió, etc.
12.  Filtres

 

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons