Skip to Main Content

Zotero: gestor de referències bibliogràfiques

Guia d'ús del gestor de referències bibliogràfiques Zotero

Què és Zotero i quines possibilitats us ofereix?

Zotero és un gestor de referències bibliogràfiques gratuït i de codi obert desenvolupat pel Center for History and New Media de la George Mason University l’any 2006. El 2011 aparegué la versió d’escriptori.

El nom deriva del mot albanès zotëroj que significa "dominar, adquirir una habilitat". 

 

Zotero permet:
  • Crear una base de dades de referències bibliogràfiques i arxius adjunts 
  • Gestionar i organitzar la biblioteca en col·leccions
  • Inserir cites i bibliografies a treballs
  • Compartir col·leccions amb altres usuaris

Zotero combina una versió d’escriptori i una versió web.

L’aplicació d'escriptori, disponible per a Mac, Windows i Linux, permet gestionar referències i compta amb un connector pels navegadors Chrome, Firefox i Safari per detectar i capturar automàticament tot tipus d’informació bibliogràfica a la web. 

La versió web de Zotero pot sincronitzar-se amb la versió d’escriptori i permet accedir a les referències guardades des de qualsevol ordinador.

Per treballar amb l'aplicació d'escriptori no fa falta registrar-se però és molt recomanable fer-ho per poder gaudir de totes les possibilitats que ens ofereix aquesta eina: sincronització amb el núvol, accés des de qualsevol dispositiu connectat a internet i possibilitat de treballar amb grups.

El contingut d'aquesta biblioguia fa referència a la versió 7 actualitzada l'agost de 2024

Crear un compte

Per crear-te un compte entra a https://www.zotero.org/user/register/​ i introdueix les teves dades personals.

 

                                      

 

 

Cada usuari té 300 MB gratuïts d'emmagatzematge en línia de referències, pdf, imatges, captures i altres fitxers adjunts a les referències. Per ampliar l'espai d'emmagatzematge existeixen diferents plans de pagament

Un cop creat el compte a Zotero pots sincronitzar-lo amb la versió d'escriptori a través del menú Editar > Preferencias > Sincronizar.  

 

Instal·lacions

 

Per a començar a treballar és necessari que ens instal·lem els següents elements:

  • la versió escriptori
  • el plugin per al processador de textos, per a poder inserir les cites i la bibliografia als nostres treballs
  • zotero connector, per a poder importar les metadades de les referències que localitzem en les nostres cerques d'informació

A les següents pestanyes t'expliquem com fer-ho.

 

Instal·lar la versió d'escriptori: 

  • Entra a la pàgina: ttps://www.zotero.org
  • Prem el botó .
  • El sistema acostuma a detectar el sistema operatiu del dispositiu (Windows, MacOS o Linux), però si no és així escull la versió que necessites prement Other versions.

 

                    

 

 Vincular la versió d'escriptori amb Zotero web: 

Un cop instal·lada l'aplicació d'escriptori has de vincular-la amb el teu compte de Zotero web per tal que se sincronitzin i, així, sempre tinguis al teu abast, des de qualsevol ordinador, els continguts de la teva biblioteca.

Per fer-ho, des de l'aplicació d'escriptori de Zotero entra al menú Editar > Ajustes> Sincronizar > Sincronizando datos i introdueix el correu electrònic (o el nom d'usuari) i la contrasenya amb què t'has donat d'alta a Zotero i a continuació clica a Configurar sincronización.

 

                             

 

► Desvincular la versió d'escriptori amb Zotero web: 

Zotero és un aplicació pensada per a monousuari. Per això, si el fas servir en ordinadors compartits és necessari desvincular el teu compte de Zotero de la interfície d'escriptori cada cop que tanques la teva sessió a l'ordinador.

Per fer-ho, des de l'aplicació d'escriptori de Zotero entra al menú Editar > Ajustes> Sincronizar > Sincronizando datos clica damunt Desvincular cuenta.

 

                                       

 

A continuació s'obrirà una finestra amb una advertència, selecciona l'opció Quitar mi información Zotero de este equipo a continuació clicar damunt Desvincular la cuenta.

 

                                      

 

Configuració de l'idioma: 

En instal·lar-nos la versió d'escriptori de Zotero l'idioma de la interfície de manera automàtica és el castellà, si no és així o volem un altre idioma ho podem modificar, seguint els següents passos: Editar > Ajustes > General i en el desplegable per exemple podem escollir català, a continuació s'obrirà una finestra que ens demana reiniciar Zotero.

 

                            
 

 

El connector per al navegador (Chrome, Firefox, Safari* o Opera) et servirà per a poder importar les metadades de les referències d'articles, pàgines web i altres documents que localitzis quan cerquis informació. 

  • Entra a la pàgina: https://www.zotero.org/download
  • Prem sobre Install connector (de manera automàtica reconeix el sistema operatiu del vostre ordinador).

Una icona de Zotero  s'instal·larà a la part dreta de la barra d'eines del teu navegador. 

 

                       

 

* Per als usuaris de Mac amb Big Sur o poterior, el connector Zotero per a Safari s'inclou amb Zotero i es pot activar des del panell d'extensions de les preferències de Safari.

Els plugins per als processadors de text Word, LibreOffice i Google Docs estan inclosos a Zotero i s'instal·len automàticament per a cada processador de textos compatible amb l'ordinador quan inicieu Zotero per primera vegada.

En el cas de Microsoft Word 365 podeu utilitzar Zotero amb la versió instal·lada d'Office 365 i amb un document de Word a OneDrive / Sharepoint, però no podeu utilitzar-lo amb el Word en línia.

Des del menú Zotero > Editar > Preferencias > Citar > Procesadores de texto pots comprovar si el complement per a Microsoft Word o LibreOffice està instal·lat i reinstal·lar-lo si fes falta.

 

                        

Zotero té app disponible només per a dispositius iPhone, iPad o iPod amb iOS 4.7 o posterior.

Font: Encuentro bibliotecario

 

Aquesta app té la majoria de funcionalitats que ofereix el software d'escriptori (permet adjuntar i subratllar PDF, notes, afegir etiquetes, etc), amb algunes excepcions.

 

Visualització de Zotero

Zotero s’estructura en tres columnes amb una barra d’eines superior.

La informació que mostra cada columna és la següent:

  • Columna esquerra: conté tant les col·leccions de referències (Mi biblioteca) com les biblioteques de grup (Biblioteca de grupo), així com la informació dels canals subscrits. 
  • Columna central: llistat de referències guardades.
  • Columna dreta: detalls de la referència seleccionada (informació i metadades).

 

La biblioteca en línia presenta la mateixa estructura.

 

    La barra d’eines té les següents funcionalitats:

 

  1. Crear col·lecció
  2. Afegir un element de forma manual
  3. Afegir un element mitjançant un identificador
  4. Afegir un fitxer a una referència
  5. Afegir notes
  6. Cercar informació (referències) dins de Zotero

 

La versió 7 de Zotero ens permet escollir el color de la interfície clar o fosc a través del menú Editar > Ajustes > General > Interfaz.

 

     

 

Actualitzar Zotero

Per actualitzar l'aplicació de Zotero cal que vagis a Ayuda > comprobar actualizaciones.

                                                                                          

 

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons