Skip to Main Content

Zotero: gestor de referències bibliogràfiques

Guia d'ús del gestor de referències bibliogràfiques Zotero

Què és Zotero i quines possibilitats us ofereix?

Zotero és un gestor de referències bibliogràfiques gratuït i de codi obert desenvolupat pel Center for History and New Media de la George Mason University l’any 2006. El 2011 aparegué la versió d’escriptori.

El nom deriva del mot albanès zotëroj que significa "dominar, adquirir una habilitat". 

 

Zotero permet:
  • Crear una base de dades de referències bibliogràfiques i arxius adjunts 
  • Gestionar i organitzar la biblioteca en col·leccions
  • Inserir cites i bibliografies a treballs
  • Compartir col·leccions amb altres usuaris

Zotero combina una versió d’escriptori i una versió web.

L’aplicació d'escriptori, disponible per a Mac, Windows i Linux, permet gestionar referències i compta amb un connector pels navegadors Chrome, Firefox i Safari per detectar i capturar automàticament tot tipus d’informació bibliogràfica a la web. 

La versió web de Zotero pot sincronitzar-se amb la versió d’escriptori i permet accedir a les referències guardades des de qualsevol ordinador.

Per treballar amb l'aplicació d'escriptori no fa falta registrar-se però és molt recomanable fer-ho per poder gaudir de totes les possibilitats que ens ofereix aquesta eina: sincronització amb el núvol, accés des de qualsevol dispositiu connectat a internet i possibilitat de treballar amb grups.

Crear un compte

Per crear-te un compte entra a https://www.zotero.org/user/register/​ i introdueix les teves dades personals.

 

                                      

 

 

Cada usuari té 300 MB gratuïts d'emmagatzematge en línia de referències, pdf, imatges, captures i altres fitxers adjunts a les referències. Per ampliar l'espai d'emmagatzematge existeixen diferents plans de pagament

Un cop creat el compte a Zotero pots sincronitzar-lo amb la versió d'escriptori a través del menú Editar > Preferencias > Sincronizar.  

 

Instal·lacions

Instal·lar Zotero és molt fàcil, només cal que entris a la pàgina web https://www.zotero.org i premis el botó .

Escull la versió que necessitem segons el teu sistema operatiu (Windows, MacOS o Linux) i segueix les instruccions d'instal·lació de l'arxiu que es descarrega.

 

                                            

 

 

 

També caldrà que instal·lis el connector per al navegador (Chrome, Firefox, Safari* o Opera).

Una icona de Zotero  s'instal·larà a la part dreta de la barra d'eines del teu navegador. 

 

                 

 

* Per als usuaris de Mac amb Big Sur o poterior, el connector Zotero per a Safari s'inclou amb Zotero i es pot activar des del panell d'extensions de les preferències de Safari.

Els plugins per als processadors de text Word, LibreOffice i Google Docs estan inclosos a Zotero.

En el cas de Microsoft Word 365 podeu utilitzar Zotero amb la versió instal·lada d'Office 365 i amb un document de Word a OneDrive / Sharepoint, però no podeu utilitzar-lo amb el Word en línia.

Des del menú Zotero > Editar > Preferencias > Citar > Procesadores de texto pots comprovar si el complement per a Microsoft Word o LibreOffice està instal·lat i reinstal·lar-lo si fes falta.

Zotero té app disponible només per a dispositius iPhone, iPad o iPod amb iOS 4.7 o posterior.

Font: Encuentro bibliotecario

 

Aquesta app té la majoria de funcionalitats que ofereix el software d'escriptori (permet adjuntar i subratllar PDF, notes, afegir etiquetes, etc), amb algunes excepcions.

 

Visualització de Zotero

 

Zotero s’estructura en tres columnes amb una barra d’eines superior.

La informació que mostra cada columna és la següent:

  • Columna esquerra: "Mi biblioteca": col·leccions que creem organitzades per projectes, temes, etc.
  • Columna central: llistat de referències guardades.
  • Columna dreta: detalls de la referència seleccionada (informació i metadades).

 

 

La biblioteca en línia presenta la mateixa estructura.

 

    La barra d’eines té les següents funcionalitats:

  1. Crear col·lecció
  2. Crear grup / canal
  3. Crear referències manualment
  4. Afegir referències per identificador
  5. Afegir notes
  6. Afegir fitxers adjunts
  7. Cerca ràpida
  8. Cerca avançada
  9. Localitzar a CrossRef, Google Scholar, etc.
  10. Sincronitzar

Actualitzar Zotero

Per actualitzar l'aplicació de Zotero cal que vagis a Ayuda > comprobar actualizaciones.

                               

                                                 

 

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons